NejÄastÄ›ji voleným Å™eÅ¡enÃm po základnà škole je v naÅ¡Ã republice stÅ™ednà odborná Å¡kola s maturitou. A nenà divu. ŘÃká se, že mÃt maturitnà vzdÄ›lánà je dnes základ, pokud chceme mÃt Å¡anci zÃskat vůbec nÄ›jaké zamÄ›stnánÃ, byÅ¥ i jen jako uklÃzeÄ. Na druhou stranu gymnázia jsou vnÃmána jako velmi nároÄná, zatÃmco uÄebnà obory jsou považovány za mÃsto pro ty, kteřà na stÅ™ednà školu zkrátka nemajÃ.
Â
OvÅ¡em to neznamená, že by studium na stÅ™ednà škole bylo bezproblémové. VÄ›tÅ¡inÄ› studentů vadà mimo jiné to, že se uÄà i pÅ™edmÄ›ty, které s jejich oborem nijak nesouvisÃ. NapÅ™Ãklad i když studujete ekonomické lyceum, stále máte v rozvrhu dÄ›jepis, chemii, fyziku Äi pÅ™Ãrodopis.
Â
Â
To vede k zamyÅ¡lenÃ, zda je to vůbec nutné. Koneckonců, v jejich vybraném oboru tyto znalosti potÅ™ebovat vůbec nebudou. Nebylo by tedy lepÅ¡Ã soustÅ™edit se pouze na maturitnà pÅ™edmÄ›ty a pÅ™edmÄ›ty, které s vybraným oborem souvisÃ? StaÄà si jen uvÄ›domit, jak by to uvolnilo rozvrh a umožnilo zaÅ™adit vÃce hodin odborných pÅ™edmÄ›tů. ProÄ to tedy tak nenÃ?
Â
Důvodem samozÅ™ejmÄ› nenà to, aby mÄ›l student napÅ™Ãklad nÄ›jaké hluboké znalosti z chemie. CÃlem je spÃÅ¡e ukázat základnà principy, na kterých náš svÄ›t funguje. A že je to důležité ukazuje i souÄasný rozvoj konspiraÄnÃch i jiných teoriÃ, které jsou k smÃchu každému, kdo má jen trochu vÅ¡eobecných znalostÃ.
Â
Â
PÅ™Ãkladem může být tvrzenÃ, že je zemÄ› placatá. PÅ™itom na vyvrácenà této premisy staÄà jen pár základnÃch znalostÃ, které zÃskáme již na základnà škole a na stÅ™ednà si je jeÅ¡tÄ› o nÄ›co prohloubÃme. Studium historie je pak důležité proto, abychom se z nà mohli pouÄit a neopakovali dávné chyby. To je v dneÅ¡nà dobÄ› mnohem důležitÄ›jÅ¡Ã než kdy jindy.
Â
Proto bychom mÄ›li naopak vÄ›novat právÄ› tÄ›mto pÅ™edmÄ›tům mnohem vÃce Äasu. Sice nám totiž nepomohou v zamÄ›stnánÃ, avÅ¡ak dÃky nim mnohem lépe porozumÃme svÄ›tu kolem sebe. A to je rozhodnÄ› mnohem důležitÄ›jÅ¡Ã.